36. Gratis en open Touripedia geeft toerist vrijheid

Op vakantie naar Groningen? Dan wil je alles over Groningen weten. Touripedia is een openbare digitale ladekast, waarin evenementen, horeca, wandelroutes – echt álles – te vinden is. Iedereen kan er gratis bij (toerist, horeca, app-makers). De vakantie wordt zo goedkoper en rijker. En dus aantrekkelijker.

Wie maar wil kan zelf rondsnuffelen in de overzichtelijke structuur van Touripedia. Het gevolg? App-makers zullen aan consumenten in één oogopslag laten zien wat er beschikbaar is aan uitjes. De horeca bereikt die consumenten vervolgens eenvoudig, zonder veel geld kwijt te zijn. Toeristen kunnen zelf op zoek, zonder hinderlijke advertenties weg te moeten klikken, zonder zich door een voorgekookt aanbod te moeten worstelen en zonder ervoor met je privacy te hoeven betalen. En iedereen zorgt voor de connectie tussen iedereen. Of niet. Je bent vrij je eigen route te kiezen.

Snelweg voor iedereen
Touripedia is een digitale snelweg waar iedereen gebruik van kan maken. En het allerbelangrijkste is dat Touripedia een gratis infrastructuur is die een snelle en waardevolle connectie legt tussen alle partijen zonder dat het de tientallen, onzichtbare procenten commissie kost die in de huidige omstandigheden wél op tafel moeten worden gelegd voor bestaande platforms. Het is een snelweg net als Google, Airbnb of Booking.com. Alleen beheren deze partijen, en een heleboel anderen, de route als een tolweg waar je of betaalt met geld of met je privacy, en soms met beide. Straks mogen ze zich bewijzen in een wereld waarin ook Touripedia bestaat.

Touripedia presenteert misschien iets dat uniek is op mondiaal niveau: een laagdrempelige openbare weg zonder winstoogmerk. Het is een open informatiesysteem (‘open source’) en heel toegankelijk, maar absoluut niet ‘nerdy’. Voor een vliegende start maken we gebruik van alle al bestaande bronnen, maar we werken ook aan nieuwe data en verhalen. Groningen loopt voorop! Met een voor derden kosteloze openbare infrastructuur stimuleren we de marktwerking in de diensteneconomie, in dit geval toerisme. De data (gegevens) die het systeem oplevert zijn van en voor iedereen, zoals het een gesubsidieerd project betaamt. App-makers, toeristen en horeca krijgen op eenvoudige wijze goede content geboden. Dat scheelt tijd én kosten, waardoor alles (gebruiks)vriendelijker wordt.

Nieuw en eerlijk
Touripedia is iets nieuws, omdat er nooit geld voor was om zoiets te kunnen verwezenlijken. Dankzij de financiële steun van Toukomst zijn ideeën als Touripedia ineens haalbaar. We presenteren met Touripedia een eerlijk systeem dat misschien gegoten moet worden in de vorm van een coöperatie, zodat belanghebbenden het zelf voor het zeggen krijgen.

Als toerist zul je merken dat:

  • Je (veel) sneller zelf uitjes kunt organiseren, omdat je alle informatie op één plek vindt.
  • Je op je uitje niets zult missen aan evenementen, grappige boerderijwinkels, knusse restaurants, leuke ommetjes en/of spannende overnachtingsmogelijkheden.
  • Je boeking goedkoper wordt en meer service biedt, want Touripedia zorgt ook voor ‘emancipatie van de toeristische ondernemers’ en die houdt meer geld over om het je beter naar de zin te maken.

Touripedia geeft Groningen, boven de rest van Europa, een voorsprong door meer innovatieve toeristische diensten en dienstverleners.

Relevante ideeën

Hieronder vind je alle ideeën die voor dit project relevant zijn.