Toukomstaanjager Wilbert van de Kamp: ‘Groningen zit vól met ideeën!’

Wilbert van de Kamp is vanaf het begin van Toukomst betrokken als zogenoemde ‘aanjager’. Als duurzaam ondernemer en initiatiefnemer van veel verschillende bijzondere projecten, kent hij veel mensen in Groningen. Voor Toukomst gebruikte hij zijn netwerk én zijn creatieve toekomstgerichte mind-set om Groningers te helpen om hun ideeën vorm te geven.

Wilbert heeft sinds de start van Toukomst veel mensen gezien en gesproken. “Ik houd van daadkracht”, zegt hij. “Ideeën moeten niet blijven hangen, maar concreet worden en tot iets tastbaars leiden. Daar ben ik met mensen mee aan de slag gegaan.”
Hij heeft Groningers in zijn brede netwerk (‘vooral op het gebied van voedsel en cultuur’) geholpen om hun ideeën zo concreet, groot en tastbaar mogelijk te maken. “Het was prachtig om te zien hoe mensen, ondanks hun verdriet door de schade van de aardbevingen, zo naar de toekomst konden kijken en kansen konden zien. Ondanks alles zijn mensen trots op onze provincie!”

Op de plank

Veel ideeën waren er al; zaten al in iemands hoofd of lagen ergens op de plank. Wilbert: “Doordat Toukomst een deadline heeft, dwingt het mensen om het nu eindelijk concreet te maken. En als mensen er dan mee aan de slag gaan, komen er prachtige dingen naar boven. Ik heb in mijn rol als aanjager niks overgenomen, maar ben naast mensen gaan staan en hielp ze om ideeën verder te laten groeien.”

Kiekje in de toukomst

Wilbert noemt het voorbeeld van kunstenaar Esse’s Work, die het idee had om een evenement te organiseren waar mensen kijkdozen over de toekomst kunnen maken. Hij hielp bij het doorontwikkelen van dit idee. En nu ligt er een plan dat toekomstideeën verbindt én straks misschien wel een eigen museum heeft: Kiekje in de toukomst.

Wilbert: “Dit soort processen vind ik heerlijk. Groot denken voor de hele provincie, het concreet maken en uitgaan van de kansen.”

Wie draaien Grunnegs

Met de bedenkers van het idee ‘Wie draaien Grunnegs’ had Wilbert als aanjager ook contact. Het project gaat over de missie om de Groninger muziek weer terug te brengen. “Ik heb meegedacht over de uitstraling van dit project. Door het project een logo te geven en groots te denken – van cafés waar alleen Groninger muziek wordt gedraaid tot een eigen label –  staat er een compleet en haalbaar plan.”

Het proces

Wilbert kan nog veel meer voorbeelden laten zien van ideeën die hij tijdens gesprekken en bijeenkomsten zag uitgroeien tot bijzondere en innovatieve plannen. “Ik vond het een leuk traject, omdat we zijn uitgegaan van de kracht en creativiteit van mensen. Uiteindelijk was de centrale vraag bij elk gesprek: Wat hebben we nodig voor een mooie toekomst voor Groningen? Sommigen moesten bij het beantwoorden van die vraag uit hun verdriet stappen en écht de knop omzetten om vooruit te kunnen kijken. Dat proces was misschien nog wel belangrijker dan het idee zelf.”

Foto: Maartje Strijbis