De tweede serie online bundelbijeenkomsten  

MartiniPlaza in Groningen was vorige week woensdag, donderdag en vrijdag weer omgetoverd tot een broedplaats voor Toukomstprojecten. Gespreksleiders, brainstormers én de helpdesk waren hier aanwezig om de tweede serie online bundelbijeenkomsten te begeleiden. Het Toukomstteam kijkt positief terug op deze dagen. “We komen steeds dichterbij de concrete projecten.”

Op de eerste verdieping van MartiniPlaza is het hectisch, zo vlak voor de start van de online bijeenkomsten van die dag. Toukomstmedewerkers Marlous Rosegaar en Thijs Meijer bemannen samen met brainstormbegeleiders de helpdesk en checken de laatste zaken. Ze reageren online of telefonisch op de vragen en technische problemen die binnenkomen. De gespreksleiders nemen de belangrijkste aandachtspunten door en ondertussen is er ook een film-crew die speciaal voor jongeren een video gaat maken over het bundelen van de ideeën.

Aan de slag
In drie vergaderruimtes zijn hokjes ingericht voor de tien gespreksleiders. Via grote beeldschermen kunnen ze zien wie al ingelogd is en nog enkele vragen wil stellen voorafgaand aan de bijeenkomst. Om 12 uur gaat het dan écht los: alle groepen zijn online. In ruim anderhalf uur gaan ze verder voortborduren op de resultaten van de eerste bijeenkomst en werken ze toe naar de ontwikkeling van een groot project voor de provincie. In deze tweede ronde is een kleine verschuiving geweest. Enkele groepen zijn samengevoegd, omdat ze qua onderwerp zo mooi aansloten, dat het zonde zou zijn om die krachten niet te bundelen.

De projectbeschrijvingen
Tijdens de bijeenkomsten zijn in totaal 65 groepen aan het werk om hun project concreter te maken. Via zogenoemde Mural-borden wordt er online hard gebrainstormd. Als de bijeenkomsten afgelopen zijn, krijgen de groepen de opdracht om na het overleg samen verder te werken aan het invullen van een format: de basis van de projectomschrijving. Daarin geven ze een korte omschrijving van het project, de doelstellingen, het bereiken van verschillende doelgroepen, eventuele samenwerking met andere initiatieven én kijken ze naar de begroting.

Haalbaarheidsonderzoek
Daarna, tussen 14 juli en 14 augustus, gaan adviseurs van West 8 en Draaijer+partners aan de slag met een haalbaarheidsonderzoek. Na de zomervakantie maken de deelnemers zich op voor de derde (en laatste) bundelbijeenkomst, waarin ze de puntjes op de i zetten van hun project. Deze laatste bijeenkomsten op woensdag 19 en donderdag 20 augustus vinden plaats op een locatie in Groningen. Ook online deelnemen is dan mogelijk.

Het vervolg
In september komen alle ideeën die deelnemers gebundeld hebben op de website van Toukomst. Daarna vragen we de inwoners van Groningen om deze projecten te beoordelen. Dit kan via de website, maar ook via een huis-aan-huiskrant die in heel Groningen verschijnt. Vervolgens geeft het Toukomstpanel (vanaf oktober) op basis van deze beoordelingen én het haalbaarheidsonderzoek, een advies aan het bestuur van Nationaal Programma Groningen. De planning is dat we de uitgekozen projecten in november bekend kunnen maken.