4 Idee van: Freerk Jan Bruins Publicatiedatum: 12 maart 2020

Sociale Groningse Ondernemers Challenge

Om de complexe maatschappelijke uitdagingen in Groningen aan te pakken, moeten we gebruikmaken van de innovatieve denkwijzen van lokale ondernemers. De Sociale Groningse Ondernemers Challenge is een programma dat Groningse ondernemers uitdaagt om een maatschappelijk probleem op een ondernemende manier aan te pakken. We ondersteunen de initiatieven met (micro)startfinanciering, scherp advies en effectieve marketing. De ondersteuning is er op gericht om de initiatieven tot een succes te maken.

Door ondernemers en ondernemende burgers uit te dagen een initiatief te starten rondom een specifiek maatschappelijk thema wordt er gebruik gemaakt van de ideeën en ondernemerskracht die er in de inwoners van Groningen zelf zit. Hierdoor ontstaan er initiatieven die aansluiten bij de échte behoefte. Dankzij de Challenge komen deze grote en kleine ideeën aan de oppervlakte, waardoor ze ondersteund en gestimuleerd kunnen worden.

Een vergelijkbare Challenge wordt al drie jaar lang succesvol uitgevoerd in de gemeente Groningen. Jaarlijks geeft deze Challenge veel reuring en waardevolle, blijvende initiatieven binnen de thema’s van het sociaal domein. Het zou goed zijn om het programma door te ontwikkelen naar meerdere gemeenten of provinciaal niveau. Het programma is mogelijk ook goed van toepassing op andere maatschappelijke thema’s, zoals leefbaarheid, gezondheid en duurzaamheid. Op de website https://sgoc.nl/hoe-werkt-het/ staat een uitgebreide uitleg van het huidige programma.

De challenge wordt laagdrempelig opgezet. Iedereen die de moeite neemt om een idee aan te dragen, wordt uitgenodigd voor een intakegesprek. Vervolgens zal de initiatiefnemer zijn idee moeten uitwerken tot een plan van maximaal twee a4’tjes. Deze plannen worden beoordeeld op vijf criteria: Impact, Draagvlak, Ondernemend, Schaalbaar, Nieuw.

Initiatiefnemers die positief beoordeeld worden, worden ondersteund met microfinanciering, workshops, advies, netwerk, ondernemerscoaching en marketing. De workshops kunnen bijvoorbeeld gaan over Lean Startup, verdienmodellen, samenwerkingspartners en financiering, storytelling en pitchtraining. Waar nodig en kansrijk worden initiatiefnemers ondersteund in het vinden van vervolgfinanciering.

Ons voorstel zou zijn om een meerjarig programma op te zetten, waarbij er ieder jaar een lichting initiatieven van ongeveer 25 initiatieven van start gaat. De thema’s en stakeholders van dit programma zullen in overleg vastgesteld moeten worden.