4 Idee van: Nina Beswerda Publicatiedatum: 31 maart 2020

Op kloet’n kom’ na Corona

Tot 1 maart 2020 zag de economie voor veel mkb’ers in Groninger er redelijk tot goed uit. De economie groeide, zelfs soms zo goed dat er niet eens voldoende medewerkers gevonden konden worden voor al het werk.
Na 1 maart 2020, toen het Corona virus hard toesloeg en nog steeds, ziet de wereld voor de meeste mkb’ers er heel anders uit. Ze moesten hun deuren (gedwongen) sluiten en voor hun medewerkers loonkostenvergoeding aanvragen, of erger nog, ontslag aanvragen of contracten niet verlengen.

’t Het nog nooit, nog nooit zo donker west of ’t wer altied wel weer licht

Er komt weer een tijd dat we het Corona virus onder controle hebben en dat de economie langzaam weer begint te bloeien. Voor veel mkb’ers betekent dit dat ze graag zo snel mogelijk hun verloren omzet willen inhalen. Ook zullen ze weer mensen nodig hebben, die soms al ander werk gevonden hebben, en niet weer terug komen.
De kans dat iedere afzonderlijke Groninger mkb’er probeert om verliezen zo snel mogelijk goed te maken en hierdoor de focus op prioriteiten niet voldoende helder in het vizier houdt is heel groot. Hierdoor kan er veel druk komen op medewerkers waardoor het gewenste resultaat uitblijft.
Naast de vele aandachtspunten die er zullen zijn bij het ondernemen, zal het maken van omzet bij iedere mkb’er cruciaal zijn. Daarom is een goed plan belangrijk met daarin de juiste combinatie van on-en offline marketing en verkoop. Zo kan de orderportefeuille gecontroleerd worden opgebouwd met oog voor duurzaamheid en wellicht nieuwe inzichten om het productaanbod anders samen te stellen.

Ons idee:
Per mkb’er maken we een analyse van het type omzet dat er nodig is (aanbod), hoe de doelgroep eruit ziet en wat er nodig is om de omzet weer snel op gang te krijgen.
Daarna formeren we groepen waar 6 tot 8 bedrijven waar we het acquisitie proces in 2 of 3 sessies opzetten en toetsen in de praktijk.
Aan het eind van deze sessies heeft ieder bedrijf zijn eigen acquisitieplan waarmee direct begonnen kan worden.
Als er ook (potentiële) klanten benaderd moeten worden en medewerkers hierin onvoldoende getraind zijn, dan kan dit in een extra sessie worden geleerd. Het is niet moeilijk, het is een kwestie van oefenen en dan wordt het ook nog leuk!