7 Idee van: Sander Daams Publicatiedatum: 30 maart 2020

Kinderbiënnale Groninger Museum

Het Groninger Museum heeft de ambitie om medio april tot en met 31 oktober 2021 als eerste museum in Nederlands een Kinderbiënnale te realiseren voor in totaal 100.000 bezoekers. Net zoals het belevingskunstwerk van Daan Roosengaarde gaan we weer een grootse, laagdrempelige en interactieve kunsttentoonstelling mogelijk maken. Dit keer gaan we nog een stapje verder door kinderen uit stad en ommeland een belangrijke stem te geven in het maken van de tentoonstelling.

De Kinderbiënnale komt oorspronkelijk van de National Gallery in Singapore, waar in 2017 met zeer groot succes de eerste tentoonstelling werd georganiseerd. De Kinderbiënnale is een presentatie van eigentijdse kunst. Het Groninger Museum is officieel partner van de National Gallery en mag een aantal werken van internationale kunstenaars in bruikleen nemen uit Singapore, de andere worden zoveel mogelijk door nationale en regionale talenten gemaakt.

Elk kunstwerk daagt uit tot spelen, bewegen, zoeken en ontdekken met verschillende zintuigen. Dat kan door zelf mee te ‘bouwen’ aan een continu veranderend werk, zelf bij te dragen aan een digitale presentatie of fysiek te bewegen bij een installatie.  Zo wordt de tentoonstelling heel toegankelijk voor kinderen en jongeren van alle leeftijden. Een voorbeeld van een kunstwerk is Sketch Aquarium van een kunstenaars collectief uit Japan. Museumbezoekers worden uitgedaagd om samen onderwaterdieren te tekenen en zien deze terug in een geprojecteerd virtueel aquarium.

We vormen een kinderraad van ambassadeurs bestaande uit 24 kinderen van scholen uit Paddepoel, Vinkhuizen, Selwerd, Beijum, Korrewegwijk, Lewenborg, Oosterparkwijk en Delfzijl. Deze kinderen worden van begin af aan als curatoren betrokken bij de keuze van de kunstwerken én bij het opzetten van de presentatie.
Middels een naschools leertraject verwerven de kinderen vaardigheden die zij op hun beurt op school weer doorgeven. Ze doen verslag van hun activiteiten, oefenen in de klas en laten zich adviseren door hun klasgenoten. Ze schrijven het eerste persbericht en de tekstbordjes op de muur. Ze denken mee over een kindermarketingcampagne, de merchandise en leren hoe je een rondleider moet worden.

Na de opening blijven de ambassadeurs betrokken als rondleider, vertellen ze op school en in hun wijk over de tentoonstelling en nodigen gasten uit.

Een belangrijk onderdeel is een interactief online platform waar kinderen hun favoriete top 3 van de kunstwerken kunnen vermelden. Ook krijgen ze leuke nieuwtjes te weten via  populaire influencers en kunnen ze interactieve opdrachten doen.
We zijn ervan overtuigd dat de echte betrokkenheid van de kinderen tot iets moois gaat leiden voor Groningen en dat dit project perfect past bij het verbeteren van de leefbaarheid in de regio. Het kan een boost geven aan het zelfbewustzijn van kinderen en het versterken van het positieve imago van Groningen als weerbare, eigenzinnige en karaktervolle provincie!
Foto’s: Image courtesy of National Gallery Singapore