2 Idee van: Anoniem Publicatiedatum: 17 maart 2020

Groningen Congres Alliantie

De Groningen Congres Alliantie streeft naar een toppositie binnen de zakelijke congresmarkt in Nederland. Het sleutelwoord hierin is ‘samenwerking’ met betrokkenheid van de volledige congresmarkt in stad en provincie Groningen. De eerste aanzet is hiertoe gegeven en steeds meer partijen verbinden zich aan dit initiatief of overwegen dit op korte termijn te doen. Dat maakt de slagingskans groot en de ambitie haalbaar.

De stad Groningen is een van de belangrijkste congressteden van Nederland binnen de wetenschappelijke congresmarkt en heeft als universiteitsstad een goede positie op de internationale markt. Nu is het moment om naast de wetenschappelijke markt te kiezen voor een sterke positie op de zakelijke markt voor congressen binnen onze vijf kernsectoren. Groningen profileert zich als proeftuin voor de groene en digitale revolutie. Zakelijke events en congressen kunnen een belangrijke bewijsvoering voor deze claim vormen.

Wie niet kiest, wordt niet gekozen!
Op basis van deskresearch wordt al snel duidelijk dat de congresmarkt een belangrijk speerpunt is voor veel steden en regio’s. Middels gerichte congressen kan de economische positionering van een stad en/of regio worden versterkt. In veel regio’s worden enorme lange termijn investeringen binnen de congresmarkt gedaan om de economische kracht van een regio hiermee verder te versterken. Naast een enorme economische spin-off, heeft dit natuurlijk direct invloed op de aantrekkelijkheid van een regio als vestigingsplaats voor bedrijven binnen een bepaalde sector.

Situatie van Groningen
Groningen heeft de afgelopen jaren haar positie flink versterkt doordat er beter geoutilleerde congresaccommodaties zijn, de hotelcapaciteit is fors uitgebreid en Groningen staat dankzij gerichte campagnes onder de aandacht van een groot publiek. De congressen die in Groningen georganiseerd worden, dienen zich op verschillende manieren aan.

Onlangs is er een nauwe samenwerking ontstaan onder de naam Stichting Groningen Congres Alliantie. Het collectief dat reeds is aangesloten staat onder het aanbod op de website www.groningenconventions.nl en wordt verder uitgerust met toeleveranciers van congressen, denk aan audio/video productie, promotiebureaus, fotografen etcetera.

Momentum
Zoals in de inleiding al benoemd is, wordt er de laatste jaren door veel regio’s flink geïnvesteerd in de congresmarkt. De enorme economische spin-off voor een stad en de economische positionering die je door middel van gerichte congressen kunt versterken, zijn belangrijke argumenten om te investeren in deze interessante markt.

Doelstellingen en plannen
De bedoeling is om in te zetten op een goede promotiecampagne, een dedicated accountmanager die contacten met prospects legt en verbetering van de faciliteiten.

Mogelijke potentie congresmarkt per jaar:

  • 15 congressen*
  • Gemiddeld 400 congresgangers per congres
  • Circa 12.000 extra hotelovernachtingen
  • € 340,- gemiddelde besteding per congresganger per dag
  • 6.000 congresgangers x 2 dagen x € 340,- = € 4.080.000,-

*De resultaten worden na 3-5 jaar zichtbaar

Investeringen en doorlopende kosten

  • Bouwen van de organisatie (personeel)
  • Community building van partners
  • Marktonderzoek laten uitvoeren
  • Inrichten van moderne salesmiddelen
  • Promotiemiddelen ontwikkelen voor beurzen en dergelijke
  • Contentcreatie en website beheer
  • Campagne en advertentiegelden