896 Idee van: Anoniem Publicatiedatum: 14 februari 2020

Groningen centraal, het deltaplan

Één deltaplan om de bereikbaarheid over het spoor, door de lucht en over water te vergroten, om stad en Ommeland dichterbij andere (Europese) regio’s te brengen en om een hubfunctie te creëren waar het gaat om goederenvervoer. Om dit alles een vliegende start te geven een lobby voor subsidie/belastingkorting op de vestiging van bedrijven of bedrijfsonderdelen in deze regio.

  1. Forse investering in Groningen Airport Eelde, dat onderdeel wordt van de Royal Schiphol Group en als vliegveld zowel cargo als passagiersvluchten gaat opvangen in samenwerking met Schiphol. Er wordt een snelle treinverbinding aangelegd, waarmee passagiers en eventueel goederen ontsloten kunnen worden richting stad Groningen (and beyond).
  2.  De aanleg van een hogesnelheidslijn naar de Randstad en Duitsland, waarbij aangehaakt wordt op het Europese HSL netwerk.
  3. De verdere uitdieping van van vaarroutes richting de Eemshaven, volle inzet op cargo. Ontsluiting van de Eemshaven met een verbeterde spoorlijn, verdubbeling van de N46 of doortrekken van de A7 richting Randstad/Duitsland.
  4. Bij de aanleg van de spoorlijnen wordt, als dat enigszins mogelijk is, rekening gehouden met de aanleg van een hyperloop netwerk, onder of naast de aan te leggen sporen. Dit zal met name voor het vrachtvervoer al in de nabije toekomst dé manier zijn om goederen van distributiecentrum (bijvoorbeeld nabij vliegveld of haven) naar verdeelcentra te krijgen.
  5. Om een vliegende start te maken een subsidie of belastingkorting voor bedrijven die een vestiging openen in de regio met >20 arbeidsplaatsen.

De beschikbare gelden zijn natuurlijk onvoldoende om dit alles te creëren, maar een deel ervan zou benut kunnen worden om een deltaplan op te stellen, dat de lappendeken aan ideeën vervangt die er nu ligt. We hebben behoefte aan samenhang en één visie. Schouders eronder!