7 Idee van: Anoniem Publicatiedatum: 17 februari 2020

Ecotoerisme rond Stelling Trimunt

Radarpost Löwe en het klooster Trimunt, de Schans van Frieschepalen en de Blauwe steen op de Haar opnemen in een groter geheel van toeristische fiets/wandelroutes langs het Plan Oude Riet.

  • Stelling Löwe op Trimunt, een blijvende herinnering!
  • Radarstelling Löwe op Trimunt is in de tweede wereldoorlog een ultieme schakel in het Himmelbettsysteem van de Duitse luchtverdediging geweest, onderdeel van de Atlantikwall.
  • Deze stelling speelde een pilot rol in de ontwikkeling van de radars Freya en Würzburg Riese.
  • Het bestuur van de Heemkundekring Vredewold-West heeft met een aantal leden enkele ideeën geopperd om deze locatie te blijven herinneren;
  • Trimunt met resterende restanten van bunkers, tobruks en radarstellingen moeten een beschermd monumentstatus krijgen.

Op de gewezen stelling staan totaal nog twaalf bunkers, zes opgeblazen tobruk’s en een sokkel van een Würzburg Riese radar.  De noordzijde van de A7 is motorcrosscircuit en eigendom van de Motorclub Marum. Aan de zuidzijde van de A7 staan nog zeven bunkers in redelijke staat plus drie opgeblazen tobruk’s en de Würzburg Riese sokkel. Wij zouden graag enkele bunkers aan de zuidzijde van de A7 willen opknappen, een  replica-radar herplaatsen op de sokkel en een infocentrum opzetten als educatieve toeristische attractie.

  • In het infocentrum in een der bunkers zal een maquette van de stelling Löwe moeten komen. Deze maquette moet een getrouw beeld weer geven van de bunkers, flakopstellingen, tobruk’s, uitkijktorens, barakken en radars op schaal 1.72 op basis van bestaande tekeningen van het Bureau Registratie Verdedigingswerken, die zijn gemaakt in 1949. Met de maquette is reeds een begin gemaakt in de vorm van ongeveer 150 items die op deze maquette moeten komen te staan. Gedacht wordt aan een maquette van 3×6 meter.
  • Om een logische toeristische route langs het informatiecentrum te kunnen maken, zou de weg (het Korige) langs deze bunkers doorgetrokken moeten worden naar de Schansweg (bijvoorbeeld als fietspad). Voor de oorlog was het ook een doorgaand pad.
  • De gemeente(provincie) kan een belangrijke rol spelen, met name in de toeristische ontwikkeling door bestemmingsplan wijziging en door ontwikkeling en openstelling van natuurgebied rondom de zandput direct gelegen tussen de bunkers en ‘de Scheiding’.
  • De route die gemaakt kan worden, zou dan bijvoorbeeld vanaf camping ‘Strandheem’ en camping ‘de Watermolen’ langs het voormalige Kloosterterrein op Trimunt en de Motorcrossbaan, verder langs de Kloosterweg over het viaduct van de Postdijk via het Korige langs het informatiecentrum Stelling Löwe en de zandput (als een natuurlijke toeristische attractie) weer terug via de Scheiding naar Strandheem kunnen gaan. Mogelijk kan er een extra lus gemaakt worden, links af via de Scheiding naar de Schans van Frieschepalen en vervolgens links af over ‘de Haar’ langs de ‘Blauwe Steen’, dan via de Romaanse kerk en de Stinswier in Marum, langs de oude Trambaan weer terug.
  • Vanaf de Romaanse kerk kan een koppeling gemaakt worden met de route ‘Het Oude Riet’ en zo verder.  Ondernemers kunnen hierop inhaken, mits ecologisch verantwoord. (horeca, fietsverhuur)